Concrete Aesthetics: From Universal Rights to Financial Post-Democracy

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Concrete Aesthetics : From Universal Rights to Financial Post-Democracy. / Luther, Rikke.

Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2021. 294 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Luther, R 2021, Concrete Aesthetics: From Universal Rights to Financial Post-Democracy. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

APA

Luther, R. (2021). Concrete Aesthetics: From Universal Rights to Financial Post-Democracy. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Luther R. Concrete Aesthetics: From Universal Rights to Financial Post-Democracy. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2021. 294 p.

Author

Luther, Rikke. / Concrete Aesthetics : From Universal Rights to Financial Post-Democracy. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2021. 294 p.

Bibtex

@phdthesis{fd223a90ca244e68900ac76b9fbb6391,
title = "Concrete Aesthetics: From Universal Rights to Financial Post-Democracy",
abstract = "Beton er det mest anvendte byggemateriale i verden. Dets produktion er imidlertid negativt knyttet tilklima{\ae}ndringer og dens {\ae}stetisk bundet til finansspekulation samt ulighed i, hvad Colin Crouch definerer som den {\textquoteleft}post-demokratiske{\textquoteright} {\ae}ra.Engang stod beton-{\ae}stetikkens sprog for fremskridt, universelle rettigheder og et bedre samfund. I dag kr{\ae}ver denne forstyrrede politiske {\ae}stetik en kulturel analyse, s{\aa}vel som klimaaftryk og betons teknofossiler kr{\ae}ver videnskabelig opm{\ae}rksomhed. Hvad betyder betonens {\ae}stetik i en globaliseret verden, der konstant befinder sig p{\aa} kanten af en finansiel krise og udfordrer milj{\o}krisen? M{\aa}let med dette projekt er at analysere den historiske bev{\ae}gelse fra den moderne {\ae}ra med universelle rettigheder og demokrati, overfor en ny {\ae}ra der er domineret af den globale cirkulation af finansiering, og effekten, den har p{\aa} {\ae}stetisk sprog og betydning. Dette vil blive unders{\o}gt ved at belyse kontrasten mellem betonens historie inden for kunst og kulturel praksis i den umiddelbare efterkrigstid efter 2.verdenskrig i Europa og den {\ae}stetiske og ideologiske betydning af beton i nutidens globaliserede {\o}konomi. Dette kapl{\o}b om {\o}konomiske ressourcer vil delvist blive kortlagt i zoner under {\textquoteleft}Global Commons{\textquoteright} – zoner uden for nationalstaternes gr{\ae}nser, s{\aa}som {\textquoteleft}Internationalt Farvand og Dybhavsbunden{\textquoteright}. Disse omr{\aa}der er i h{\o}j grad p{\aa}virket af {\textquoteleft}ressourcekrige{\textquoteright}, herunder om sand, der bruges til betonproduktion. Hvad betyder en s{\aa}dan udvinding for {\o}konomi, politisk liv og i alt v{\ae}sentlighed for milj{\o}et? Projektet er teoretisk og praktisk. Det teoretiske aspekt af forskningen fokuserer p{\aa} den sociale og ideologiske overbevisning, der dominerede hver {\ae}ra for at opbygge et billede af, hvordan den kulturelle betydning af beton har {\ae}ndret sig. Historier, der adskiller en plads, eller et sted fra et andet, er afg{\o}rende. Den demokratiske kontekst, der engang gav modernistisk beton betydning i Skandinavien, st{\aa}r i skarp kontrast til det post-demokratiske milj{\o} i nutidens {\textquoteleft}Special Economic Zones{\textquoteright}. Den praktiske del af denne forskning vil anvende forskningsorienteret kreativ praksis for at udforske potentialet i kunst og arkitektoniske indgreb for at skabe ny, materielt indbygget forst{\aa}else af denne udvikling.",
author = "Rikke Luther",
year = "2021",
month = apr,
language = "English",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Concrete Aesthetics

T2 - From Universal Rights to Financial Post-Democracy

AU - Luther, Rikke

PY - 2021/4

Y1 - 2021/4

N2 - Beton er det mest anvendte byggemateriale i verden. Dets produktion er imidlertid negativt knyttet tilklimaændringer og dens æstetisk bundet til finansspekulation samt ulighed i, hvad Colin Crouch definerer som den ‘post-demokratiske’ æra.Engang stod beton-æstetikkens sprog for fremskridt, universelle rettigheder og et bedre samfund. I dag kræver denne forstyrrede politiske æstetik en kulturel analyse, såvel som klimaaftryk og betons teknofossiler kræver videnskabelig opmærksomhed. Hvad betyder betonens æstetik i en globaliseret verden, der konstant befinder sig på kanten af en finansiel krise og udfordrer miljøkrisen? Målet med dette projekt er at analysere den historiske bevægelse fra den moderne æra med universelle rettigheder og demokrati, overfor en ny æra der er domineret af den globale cirkulation af finansiering, og effekten, den har på æstetisk sprog og betydning. Dette vil blive undersøgt ved at belyse kontrasten mellem betonens historie inden for kunst og kulturel praksis i den umiddelbare efterkrigstid efter 2.verdenskrig i Europa og den æstetiske og ideologiske betydning af beton i nutidens globaliserede økonomi. Dette kapløb om økonomiske ressourcer vil delvist blive kortlagt i zoner under ‘Global Commons’ – zoner uden for nationalstaternes grænser, såsom ‘Internationalt Farvand og Dybhavsbunden’. Disse områder er i høj grad påvirket af ‘ressourcekrige’, herunder om sand, der bruges til betonproduktion. Hvad betyder en sådan udvinding for økonomi, politisk liv og i alt væsentlighed for miljøet? Projektet er teoretisk og praktisk. Det teoretiske aspekt af forskningen fokuserer på den sociale og ideologiske overbevisning, der dominerede hver æra for at opbygge et billede af, hvordan den kulturelle betydning af beton har ændret sig. Historier, der adskiller en plads, eller et sted fra et andet, er afgørende. Den demokratiske kontekst, der engang gav modernistisk beton betydning i Skandinavien, står i skarp kontrast til det post-demokratiske miljø i nutidens ‘Special Economic Zones’. Den praktiske del af denne forskning vil anvende forskningsorienteret kreativ praksis for at udforske potentialet i kunst og arkitektoniske indgreb for at skabe ny, materielt indbygget forståelse af denne udvikling.

AB - Beton er det mest anvendte byggemateriale i verden. Dets produktion er imidlertid negativt knyttet tilklimaændringer og dens æstetisk bundet til finansspekulation samt ulighed i, hvad Colin Crouch definerer som den ‘post-demokratiske’ æra.Engang stod beton-æstetikkens sprog for fremskridt, universelle rettigheder og et bedre samfund. I dag kræver denne forstyrrede politiske æstetik en kulturel analyse, såvel som klimaaftryk og betons teknofossiler kræver videnskabelig opmærksomhed. Hvad betyder betonens æstetik i en globaliseret verden, der konstant befinder sig på kanten af en finansiel krise og udfordrer miljøkrisen? Målet med dette projekt er at analysere den historiske bevægelse fra den moderne æra med universelle rettigheder og demokrati, overfor en ny æra der er domineret af den globale cirkulation af finansiering, og effekten, den har på æstetisk sprog og betydning. Dette vil blive undersøgt ved at belyse kontrasten mellem betonens historie inden for kunst og kulturel praksis i den umiddelbare efterkrigstid efter 2.verdenskrig i Europa og den æstetiske og ideologiske betydning af beton i nutidens globaliserede økonomi. Dette kapløb om økonomiske ressourcer vil delvist blive kortlagt i zoner under ‘Global Commons’ – zoner uden for nationalstaternes grænser, såsom ‘Internationalt Farvand og Dybhavsbunden’. Disse områder er i høj grad påvirket af ‘ressourcekrige’, herunder om sand, der bruges til betonproduktion. Hvad betyder en sådan udvinding for økonomi, politisk liv og i alt væsentlighed for miljøet? Projektet er teoretisk og praktisk. Det teoretiske aspekt af forskningen fokuserer på den sociale og ideologiske overbevisning, der dominerede hver æra for at opbygge et billede af, hvordan den kulturelle betydning af beton har ændret sig. Historier, der adskiller en plads, eller et sted fra et andet, er afgørende. Den demokratiske kontekst, der engang gav modernistisk beton betydning i Skandinavien, står i skarp kontrast til det post-demokratiske miljø i nutidens ‘Special Economic Zones’. Den praktiske del af denne forskning vil anvende forskningsorienteret kreativ praksis for at udforske potentialet i kunst og arkitektoniske indgreb for at skabe ny, materielt indbygget forståelse af denne udvikling.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Concrete Aesthetics

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 260552804